Laos!

Hejhej!
Rapportera nu fran Laos. Vi overlevde Halnong bay och hade det superbra dar. Bussen gick tidigt pa morgonen och det blev ett sorgligt hejda till James, iallafall for Emmas del..  Nagra timmar pa en buss innan vi kom fram till hamnen i Halong bay. Dar blev bussen uppdelad i tva grupper som fick ga pa varsin bat. Tror att vi hade roligast folk pa var bat ;) Var guide Jack var helskon och bra pa engelska med sa man fattade vad han sa. Vi kom nastan direkt ut till Halongs typiska miljo som ser ut som berg som sticker upp ur havet. Tyvarr sa hade vi inte sa bra vader, det va kallt som tusan och dimmigt sa man sag inte superbra heller. Forsta stoppet var vid en grotta dom kallade heaven. Nagon fiskare hade upptackt den for lange sedan och tyckt att den sag ut som himlen. Det va jattestor och dom hade lyst upp den med massa farger sa den va haftig. Emma fick lov att leka lite guide med en laserpenna, men det va bara jag och Jack som lyssna pa hennes stories. Efter den turen skulle i tillbaka till stora baten (vi var nog 15 pa varje bat). Vi saknade en, ryssen David som verkade va lite i sin egen varld, valdigt speciell.. Dom fick ga och leta efter honom och dom hittade honom efter ett bra tag. Det blev inte den sista gangen han inte va helt med..

Tillbaka pa baten och fros! Folk borjade dricka ol for att halla varmen uppe. Vi stannade till och det va kajakpaddling for dom som ville. Men det va blott i kajakerna och kallt overhuvudtaget sa det va inte sa manga som gjorde. Efter det gjorde vi ett langbord i restaurangen och det va buffe. Vi fick borja med att gora vara egna varrullar med nagot som sag ut som plast med gronsaker och kott i. Det va skojigt. Den kvallen blev det oldrickande och kortspelade. Mys!
Btw!! Nar jag och E2 skulle ner till var hytt for att ga pa toa kande jag nagot som nuddade min fot och en skugga som sprang in i ett hal! En ratta pa varat rum!!! Ackligt varre.. Dar stod vi och skrek. Senare sag Emma att chokladen vi hade med oss var lite tuggad pa och pappret lag i sma smulor bredvid. Hon fragar om det ar jag som vart pa den och att jag far lov att ta, jag behovde inte ta smabitar sa det inte skulle markas :P Men icke det va ratten! Kul att sova i den hytten den natten! Det blev ett dopp i havet den natten med. Va sjukt kallt och jag fros som tusan efterat! Vadret hade ju kunnat vara battre nu nar vi var pa den har tripen.
Myndigheterna hade ju egentligen sagt att det inte fick overnattas pa batarna ett tag nu fram over Men varat bolag hade betalat lite extra sa att vi skulle fa gora det anda. Va kul att vi fick va kvar pa baten for vi horde andra som vart tvugna att ga i land och deras trip hade inte vart bra alls.

Dagen efter fick vi saga hejda till halva ganget som bara gjorde tva dagar i Halong och motte upp med andra halvan fran andra baten. Vi akte till Catba Nationalpark, dar man fick valja pa att trekka eller cykla. Vi valde att cykla och man akte 5 km och sen gick vi och kollade pa en gammal grotta dar dom hade haft ett sjukhus i nar kriget varit. Inte sa mycket att se eftersom det bara var vaggarna kvar och guiden dar sprang runt med ett plastgevar och lekte krig.. Tror att han varit dar for lange.. Cyklade tillbaka och fick sedan aka buss och bat till Monkey island dar vi skulle sova. Lunch och en nap och sen va vi utvilade igen. Ganget gick over berget pa on till andra sidan on for att se apor. Lite laskigt nar dom var sa nara och man fick inte visa tanderna for da kunde dom bli sura. Pa andra sidan var en strand och det va jattefint! Lugnt och skont! Vi gick tillbaka pa dom spetsiga stenarna och det va skont att komma tillbaka. Jag och E spelade lite Volleyboll med en amerikanare och en tavlingsinriktad indier. Stackars E2 som fick vara pa hans lag :P Mat och sen satt vi och mos ute vid en eld. Det behovdes for det var sm sagt kallt och varken jag eller E hade tankt pa att det kunde vara kallt i Vietnam. Den nya guiden dar, Tea, drog pa som tusan och blev aspackad och tyckte att det skulle va partaj och vred pa massor med musik.. Det va ingen annan som nappade pa de :P
Jag o E gick och la oss tidigt och sov gott hela natten!

Sista dagen va det frukost och sedan bat tillbaka. Man fick lunch ocksa och sen va det bussen tillbaka till Hanoi. Vi va ganska stressade for vi hade bokat bussen till Vientianne i Laos samma kvall och bussen fran Halong blev forsenad! Det slot med att vi fick kliva av lite tidigare och springa sista biten till varat hostel. Dar hade redan upphamtarbussen varit sa vi fick hoppa pa varsin moppetaxi. Rusningstrafik och alla som kor som galningar dar va det skitlaskigt! Trodde inte att vi skulle komma levade darifran. Det kom en brandbil som ville forbi men det gick ju inte! Ingen som bryr sig har salange dom kommer fram forst. Ett tag korde min tilloch med dar mottrafiken ska kora! Laskigt varre! Det tog en 20 min innan vi kom fram.. Eller rattare sagt jag var dar. E tog mycket langre tid och det va skitlaskigt! Tillslut kom hon med och vi hann med bussen :) Den bussen va inte kul. Kallt som tusan! Och stackars E2 sov precis under utblaset. 20 timmar tog resan och det blev ett gransstopp pa vagen. Den granskontrollen sag ut som ett forfallet, overgivet ut. Vi kom igenom iallafall. I Laos var det varmare ut an i bussen markte vi nar det blev ett annat stopp.. Ska det va sa?? Frammme i Vientianne va det supervarmt och vi kande oss bara ofrascha och superhungriga da det inte vart nagot matstopp pa sen kl 21 dagen innan. Massor med guesthouse var fulla har och nu har vi kommit till ett ackligt stalle men det far ga for en natt. Vi har tankat upp med mat nu sa nu kanner man sig mer som en manniska. Imorgon blir det frukost pa scandinavian bakery och sen bussen upp till Vang Vieng. Kommer bli toppenkul!

Hoppas ni har det bra dar hemma med! Horde att det ar svinkallt! Stackare!

Pussokram! <3

Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()