Phnom Penh

Hej pa er!
Imorse var det riktigt segt att ga upp. Men bussen skulle komma och hamta upp oss kl 7.30 sa vi hade inte sa mycket val.. Det blev en spannade resa. Forst va bilen som skulle ta oss till bussen forsenad, men nar den val kom var det varsta vraket! Det var typ som en forlangd minibuss och dom fortsatte att pressa in folk i den har. Dorren gick inte att stanga och bak dar vi satt var en sektion saten losa sa dom for fram och tillbaka. Trangt var det med benen ocksa.. Vi blev lite oroliga nar vi korde runt hela staden skitlange sa vi trodde nastan att vi skulle fa aka den har hela vagen till Phnom Penh, men precis nar vi satt i musik i oronen och gjort oss som hemma sa kommer vi fram till dom stora bussarna. Tack for de!! Nagra timmar senare va vi framme i Phnom Penh, huvudstaden har i Kambodja.
Vi va effektiva idag sa vi kollade in kungens palats och lite annat. Vi var tvugna att hyra assnygga klader (jag och Emma iallafall) for man maste tacka axlar och knan nar man gar in i tempeln.. Vi lar oss ju aldrig...
Idag har vi atit Amok fish med. Nagot dom gor just har i Kambodja. Med fisk, nan curry, kokosmjolk och lite till som serveras med ris, riktigt gott iallafall!
Nu ar jag grymt trott! Ska bli skont att sova! Imorgon ska jag och E ta en liten joggingtur nere langs floden. Sen ska vi aka och kolla pa nagot stort gravfalt. Jag vet inte sa mycket men dom sager att det ar efter han Paul Pott(tror det stavas sa) han va tydligen helt galen och bara dodade en massa folk av konstiga andledningar.. Hemskt.. Far nog veta mer i morgon :)

God natt pa er!!! pussokram!

Angkor Wat

Halla dar!
Idag har vi haft heldagsutflykt till Angkor Wat. Som sagt verkligen ett jattestort tempelomrade. Man kan till och med kopa 7-dagars pass till de, vad man nu ska gora dar i en vecka? En dag var ganska lagom :) Tydligen sa byggde dom det for att det hade vait nagot krig i Indien ca 700-tal. Det ar alltsa inget buddhisttempel utan hade indiska och kinesiska influenser.. Jag vet inte sa mycket mer om det sa det ar kanske battre om ni googlar :P
   Riktigt maktigt var det och verkligen jattestort. Sa vi akte tuktuk mellan nagra av dom har delarna. Vid et stalle som inte sag sa mycket ut for varlden gick vi upp till toppen pa och gud vilka branta trappor! Va sjukt laskigt att ga ner darifran!
   Ett annat stalle var nastan helt raserat och det vaxte trad pa ruinerna. Man maste nastan ha sett det for et va riktigt haftigt. Bilderna gor det inte riktigt rattvisa men det ar battre an inget.
   Emma lyckades skramma livet ur en stackars kines ocksa. Hon skulle skramma James sa hon stod bakom en mur och sa fort hon horde nan komma hoppade hon fram. Kinesen hoppade som tusan! Shit va vi garva at E! Hahaa :P
   Det jobbiga med Angkor va att utanfor var det en massa stand dar dom salde allt mojligt och sa fort dom fick syn pa en kom dom springandes och skrek.. Ush sager jag bara! Ett ej forstar dom ju inte heller! En del skickade fram sina barn och man far ju sa himla daligt samvete nar man bara gar..
   Vi sag nastan hela solnedgangen innan vi akte tillbaka trotta och sega efter en heldag av tempeltittande. Grymt coolt men som sagt en dag racker.. Efter ett tag er allt i princip likadant ut.. Fotterna sag riktigt nasty ut med sa nu har jag precis kommit ur duschen och kan antligen kanna igen dom :P

Nu ska vi ga och kaka nagot sen blir det nog en massage, hade vart riktigt skont iallafall! Och sa klart far vi inte glomma att ata en panncake :D

Imorgon aker vi med bussen pa morgonen till Pomh Pen (vet inte hur det stavas). Fanns inte mycket mer att se och gora har i Siem Reap mer an Angkor. Sa sen far vi se vad Pomh Pen har att erbjuda :)

Pussar fran Kambodja!

Annu en dag i varmen

Halloj!
Idag hade vi sovmorgon! Sov till typ 12 och degade sen ett tag till. Var nog behovligt efter den langa bussresan med nastan ingen somn alls.
   Sedan bar det av ut i staden har. Den ar inte alls stor sa vi gick snabbt igenom den. Vi var vid old market, som en jattestor marknad och satte oss sen och degade lite till i skuggan vid floden bredvid. Skont med semestah ;) Nu ikvall var vi pa nightmarket, marknad som bara har oppet pa kvallen. Sa himla mysigt! Och mycket skonare att ga nu nar solen inte skiner pa en. Testade fiskmassage da. Man stoppar ner fotterna i en tank med massa fiskar som ater upp all dod hud pa fotterna. Skitlaskigt om ni fragar mig men jag foll for grupptrycket :P Kul att ha testat iallafall men vet inte om det kommer handa igen.. Man kunde riktigt kanna hur fiskarna typ bet av huden.. Kittlades lite.. Emma hade tydligen rena och fina fotter for det va nastan ingen fisk pa dom alls.. Mina och James daremot jag sager bara oj :P

Imorgon ska vi aka till Angkor. Det stora tempelomradet har som ar kant. Ska bli himla kul faktiskt. Man sag en massa malningar pa marknaden fran det och det verkar helt underbart! Ville ha alla :P Men imorgon sa far vi se :)

Take care! :D pusspuss

Cambodja it is!

Halla alla dar hemma!
Sitter just nu i Kambodja och svettas.. Vadret va som sagt kasst pa vastsidan av Thailand och hur fint som helst uppe i Laos och Kambodja sa hux flux sa bestamde vi oss for att ta andra hallet, alltsa: Kambodja, Vietnam, Laos och avsluta Thailand igen och sa hoppas vi pa att det ar battre vader tills vi kommer tillbaka :)

Vi far val ta och beratta vad som hant sen sist ocksa.. Half moon va helt galet skoj! Vi hade kopt skitsnygga outfits och farg sa vi va oemotstandliga den kvallen ;) Vi forfestade pa stallet vi bor och akte sen med en tuktuk ut i djungeln som jag inte har den blekaste om vart det va. Men det va grymt bra stamning! Musiken dunkade, fargen los och en massa skoj folk.Vi kom hem efter 4 nan gang och somnade bums for att sedan ga upp nagra timmar senare. Nyduschade, matta och utcheckade hamtade en minibuss upp oss kl 11 for att ta oss till hamnen. Acklig batresa over och sedan massa timmar pa en buss va vi i Bangkok kl 5 dar jag och E2 hoppade pa nasta buss (liten ackligt varm minibuss med jattelite benutrymme) for att ta oss mot kambodja. James kommer imorgon for han skulle fixa med sin flygbiljett... Strax innan gransen stannade vi for att fixa visum och typ alla va skeptiska och radda att bli lurade for man har hort sa mycket om bordercontrolen till Kambodja. Det va inga problem alls men vi fick vanta mycket och det var sjukt varmt och solen sken sa vi holl pa att drunkna i svett :P

En valbehovd dusch fick vi iallafall nar vi kom fram till Siem Reap. Det tog 2 timmar med taxi fran gransen. Vi bor pa ett stalle som heter No problems och det verkar toppen. Skitstort rum med tva superstora sangar, dusch och toa pa rummet och TV( aven om den inte funkar) och personalen varkar helskon. I restaurangen bredvid saljer dom happyshakes och happypizza. Kanske darfor personalen ar sa glada :P

Imorgon blir det nog lite sightseeing... Hall till godo :)

Pussokram from the E's

Half moon party

Halla!
Igar va jag duktig igen och sprang pa stranden.. Va inte mycket till strand sa det blev intervaller, 7*2 70 20. Mycket stolt ;) Men nu har jag sa himla ont i benen :P Efter det fick jag ont i halsen och gar och hostar nu.. Fan ocksa.. Vi gick in till town och kopte oss en boll for att sedan leka i poolen dar vi bor. Det regner ju hela tiden sa vad ska man gora!! Lag och fros efter de.. O da e det ju nagot fel.. Jag ar ju for tusan i Thailand.. Pa kvallen va det poolparty dar vi bor. Lite daligt drag va de sa vi gick och la oss for att spara oss till idag, da det ar halfmoon:) Kommer bli grymt kul! Vi ska nu pa jakt efter knappa outfits och farg sa vi kommer se helt crazy ut ;P

Imorgon aker vi vidare.. Vi vet inte vart an for vadret ar ju halknappt.. Igar horde vi fran nagon att det snoade i Laos och Vietnam! Hoppas verkligen inte!!

Hoppas ni har det bra dar hemma! PoK

Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()

Duktig som tusan!

Halla dar!
Vi far val fortsatta dar vi slot sist.. Vi sloade mest hela dagen igar.. Men jag fick faktiskt ett ryck och drog pa mig loparskorna och sprang en svang!! De ni ;) Sprang rakt fram pa vagen och helt plotsligt blev det en massa stand och afarer och en massa afarer.. Kandes val sadar att springa igenom de nar svetten drop som tusan och det tog ju aldrig slut heller! Tillslut vande jag :P Pa kvallen gick vi och at pa en typ 'hemmarestaurang' sanna som ligger lite avsides men dom serverar god mat och det ar saa mycket billigare an pa vanliga restauranger med. Dom va riktigt schysta dar.
Vi sag en film till och gick sen och la oss helt doda! Hade vaknat tidigt den morgonen.. Jag och Emma bestamde iallafall att vi skull ta oss en joggingtur nasta morgon med sa vi satt kl pa 6.30 for man vill ju passa pa innan det blir varmt..

Vaknar och kanner mig utvilad och antar att klockan ska ringa nar som, men nej klockan va 2!! Efter det kunde jag inte alls sova och lag och vande mig i flera timmar.. Somnade nog igen typ kl 5 sa sen nar klockan ringde kan jag ju inte saga att jag va supertaggad att springa :P Men vi tog oss en runda pa stranden, skitduktiga vi ar!!

Dusch, frukost och packa ihop alla grejer for sen bar det av mot Koh Phangan. Sag verkligen inte fram emot den gungiga resan som det hade vart sist jag och Josefine reste, men vi akte med en annan bat och det gick faktiskt helt okej.. Sa nu har vi landat och sett oss om i staden. Bor pa samma stalle som sist ;) Det va billigt och ar lagom langt in till "city".

Har kanske glomt att sberatta att vi motte upp en kompis till Emma nar vi kom hit till Thailand, James heter han. Han kommer folja med oss en bit :)

Saknar er alla dar hemma!!! Puss <3

Panncakeland!

Halla!
Igar va vi ute och firade att vi kommit fram hela och utan storre problem.. Nagra ol och en laskig drink senre hittade vi ett panncakestand. Som jag har langtat! Dom ar for himla goda!! Sa det blev en bananapanncake med nutella! Yummie!
   Idag har vi bara segat hela dagen.. Trakigt vader har det vart med.. Vi gick ner till stranden en liten stund medans det var molningt men det borjade regna och har gjort det nu fran o till.. Sa vi fettade upp oss med en pase chips och kollade pa film..

Imorgon bar det av vidare till Koh Phangan med baten. Kommer formodligen bli en helvetesresa precis som sist, sa det ser jag INTE fram emot!! Ska bli skont att komma vidare iallafall for har hander inte sa mkt..

Puss o kram fran Emmorna!

Hello Thailand!!

Halla allihopa!!
Hoppas ni har det himla bra dar hemma for det har vi har iallafall! Efter langt resande och inte sa mycket somn kom vi fram till Koh Samui. Sa idag har vi haft en valfortjant strand dag och inte gjort mycket alls.. Precis som det ska va :) Sa ikvall ska vi fira att vi antligen ar framme och att vi har tva underbara manader framfor oss :D Glomde saga att det are grymt varmt har! Nar vi landade i Bangkok sa dom att det va 31 C dar sa vi svettas som tusan! Ikvall ska vi fira!

Soliga halsningar fran E1 och E2 :D

Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()

En massa hejdå...

Hallå!
idag va sista dagen på jobbet innan jag drar. Känns jättekonstigt men samtidigt himla skönt just nu :) Lite sorgligt att säga hejdå till alla bara.. Efter jobbet skyndade jag mig iväg till gardestugan och årets första skidtävling. Lite synd att det töat så mkt nu för spåren hade ju kunnat vara bättre :P och jag blir ju helstressad när det är tävling )även om vi bara va två i klassen :P) Det va 5 varv på en bana så det blev 9,5 km. Jag blev tvåa 30 sekunder efter.. Men tydligen så plockade jag hela tiden in så jag va nöjd! :)

Jaha nu sitter man här och ska ännu packa.. Åker imorgon med båten 16.45. Redan liksom! Orkar verkligen inte gå ur fåtöljen nu.. Har gått o lagt mig sent och upp tidigt nu i typ en vecka så jag är sjukt sliten just nu.. Ska bli såå himla skönt att bara lata sig nu ett bra tag! Första dagen i Thailand ska jag bara ligga på stranden o inte lyfta ett finger! :P nej om man skulle ta och packa :P

Kommer sakna er alla!!! PoK

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()

2 dagar kvar!!

Hallå!
I veckan som va hände det inte mycket mer än jobb och jobb.. Skönt då när äntligen fredagen kom och det blev lite spelmys och skitsnack med lite kompisar :)
Jag har för svårt att säga nej har jag kommit på.. Kände mig bara jättestressad för allt ja skulle hinna göra nu på helgen och sen nånstans mellan de ännu fixa inför resan.. Ush o fy! men nu är det måndag och det känns just nu som att jag har koll på läget iallafall..

I lördags var det tröjfesten, vilket började med att jag och Ellinor fixade fram lite murgröna till bordsdekoration och sen körde vi ut till Bara för att kolla in läget och träna liute på spexet.. Va sjukt nervös för de. Jag skulle ju spela en kvinna som födde sitt barn!! Hur låter man då liksom! Så jag försökte lugna mig med några glas vin.. Annars va festen toppenkul! Jag hade verkligen askul :D

Igår va det upp kl 8 för att dra till vok-stugan och hålla i nybörjarkursen på skidor.. Typ 6-10 åringar :P Kan ju inte säga att jag va så sugen när det regnade och allt.. Men det va riktigt kul och barnen va glada med :)
Åkte o hälsade på min käre Spoonie som skulle med båten senare. Alltid lika kul att träffa henne :D
På kvällen åkte familjen ut till farmor och farfar och åt middag. Hade jättetrevligt och farmor hade överträffat sig själv och maten va underbart god :)

Nej nu är det dags att kila till jobbet! Pussokram!

Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks ()

Hemma igen!

Hallå hallå!
Nu är de nytt år och Det blev en toppenbra nyår! Bra början på det här året :) Har nu vart iväg på träningsläger i Harsa. En hel vecka med massa skidåkning. Teknik och lek på förmiddagarna och distanspass på eftermiddagarna. Så nu är man hemma igen efter 111 km och 32 vurpor :P Har verkligen vart toppenskoj!

Idag fyller min kusin 18! Helt sjukt vad tiden går fort.. Det betyder ju att jag börjar bli gammal med!

Börjar få lite resfeber nu med.. Är bara 1,5 veckor kvar tills jag o E lämnar Sverige.. Känns lite overkligt just nu men det kommer bli bra :)

Ledig idag med så jag passar på o njuta så länge jag kan.. Imorgon är det back to work. Det töar här på Gotland vilket suger nu när man bara vill ligga o köra i skidspåren.. Men men får hoppas att det fryser på snart :)